3.7.11

El secret de Gabriel Ferrater

L'amor i l'odi, el temps, les relacions entre dones i homes. De tot això en parlava Ferrater. I d'altres coses, moltes altres.
Que un poema és una ferralla que mai no acaba de trobar la seva forma exacte, és força conegut. El poeta Gabriel Ferrater ens ho demostra en aquestes dos versions de la poesia El Secret.

Versió del poemari Da nuces pueris, 1960
(...)

Riurem també, i guardarem el secret.
I sobretot després, quan els turmenti
d'haver-se descobert que no es volien
tal com eren i hauran tornat a ser,
i s'agermanin tots en l'odi mutu, (...)

Versió a Les dones i els dies, 1968
(...)
riurem també, i guardarem el secret.
I més que mai, quan vindrà que els turmenti
l'esquinç del vespre pur (quan trepitjaven
caretes, i la pell al descobert
els deia tot el fàstic de com eren
abans: tal com hauran tornat a ser)
i s'agermanin tots dins l'odi mutu. (...)

poemes ferrater

Una visió amarga del món, dels homes. I a la segona versió, un allunyament del objecte del poema. És l'altre Ferrater.

7 comentarios:

  1. És curiosa aquesta variació del poema. M'agradaria saber què va impulsar Ferrater a tornar a escriure el poema i a variar-lo. D'entrada, els nous versos per a mi incideixen encara més en el rebuig (fàstic) vers un mateix. Sí, és un poema amarg, i per això és també un poema sincer.

    ResponderEliminar
  2. A jo me costa molta pena entendre les frases noves que ha afegit, em resulta contradictori.

    "Tot el fàstic de com èren
    abans: tal com hauran tornat a ser"

    No se suposa que l`abans no l`era fastigós?, no és l`avui, després del passar els dies, quan n`és?

    Bé, de tota manera...relata la crueltat de la realitat, veritats com a punys.

    ResponderEliminar
  3. No sé si es el poema o el poeta la ferralla que canvia.

    ResponderEliminar
  4. Que consti que opino sota la més gran ignorància poètica, però crec que en el versos posteriors només fa que reafirmar el que ja va dir ens el primers...
    Més agre, més colpidor.
    No hem feu gaire cas, no tinc ni punyetera idea de poesia! ;)

    ResponderEliminar
  5. Arghhhh quina falta d'ortografia més béstia!! sorry...

    No em feu gaire cas, m'acabo de llevar!! jajaja

    ResponderEliminar
  6. És curiòs. Jo no sé què pensar. (ei que de faltes, parles amb el megacampió). Potser m'agrada més la primera, les imatges són mes nítidies.
    Però vaja, és una opinió.
    Gràcies per passar-vos. Ferrater és el gran geni.

    ResponderEliminar
  7. CREO QUE DENTRO DEL SER HUMANO EL ODIO PUEDE UNIR TANTO COMO EL AMOR
    SALUDOS AMIGO MIO

    ResponderEliminar