28.3.12

Wordsworth en català


poesia anglesa català
Poeta anglès que neix al 1770, un dels grans del primer romanticisme, els lakistes. El Lake District és una zona de llacs del nord d'Anglaterra que vaig tenir el plaer de visitar. Un altre món. Inspirats per la natura, els romàntics com Wordsworth van recodificar tota la poesia anglesa del seu temps.
Va ser amic del gran S.T Coleridge, el creador de la The Rime of the Ancient Mariner o “Rima del ancià mariner”. Els crítics diuen que The Prelude és una de les seves obres mestres. Hi ha molta vida reflectida als versos.

El Preludi        (fragment)
Oh, com m'ha beneït aquesta brisa,
freda visitant que em gela les galtes;
sembla estendre la joia que m'acorda
dels camps verds, dels núvols, del cel tan blau!
Quina en porta de cap? Tant és! No haurà
cap gratitud com la meva. He fuit
de l'angoixant ciutat on descontent
sojornava tant temps, ara, sóc lliure,
lliure com un ocell per niar on vulgui.
Quin lloc m'aixoplugarà? Quina vall
serà el meu recer? ¿Enmig de quin bosc
faré una llar? I, quin dolç rierol
amb el fresseig bressolarà el meu son?
Davant meu la terra es bada. I amb cor
joiós, llibert, que no s'atemoreix
miro a l'entorn; ¿puc triar per guia
res millor que un lluent núvol errívol?
No em sabria perdre. De nou respiro!

2 comentarios:

  1. Com tants altres no el coneixía.
    El poema es magnífic.
    M'ha cridat l'atenció que ja en aquells temps les ciutats ja eren angoixants.
    Necessito bosc i pau.

    ResponderEliminar
  2. Jo també. Fixa't que és una constant. El que crèim nou és vell. Com l'amor.
    Fins ara.

    ResponderEliminar