11.9.12

És en Lluís Llach un mal poeta?


poesia llach
Afirma Lluís Llach en unes calentes declaracions al diari La Vanguardia d'avui, onze de setembre de 2012, que ell és mal poeta i escriptor. Òndia. És l'edat? És una llum cegadora que l'ha estabornit? És sincer? No en tinc ni idea, però són declaracions cridaneres que m'ha l'ha tornat, al Llach.

Algunes de les seves cançons diuen coses com aquestes:
Companys, si sabeu on dorm la lluna blanca,
digueu-li que la vull
però no puc anar a estimar-la,
que encara hi ha combat.

Companys, si coneixeu el cau de la sirena,
allà enmig de la mar,
jo l'aniria a veure,
però encara hi ha combat.

I si un trist atzar m'atura i caic a terra,
porteu tots els meus cants
i un ram de flors vermelles
a qui tant he estimat,
si guanyem el combat.
Hi ha alguna cosa sublim a les cançons d'aquest home que nos saps bé si va o torna. En Llach mira la societat, canta a la gent que l'envolta, com la Laura, s'en va, a vegades, al mite, torna portant-nos Kavafis, puja un cim pujant un rierol i veu que venim del nord i del sud i més enllà. En Llach, a vegades massa melodramàtic pel meu gust, sembla que ploriqueja en directe. En Tennyson ja parlava de les llàgrimes vanes, dels dies que no hi són. Tot i així, les cançons de que petit vaig aprendre d'en Lluís Llach les segueixo cantant. Ara rentava els plats i cantussejava Abril 74'. Coi, però si jo vaig néixer al 1973, un gelat mes de gener. Aquest home és etern, doncs, tot i que no m'agradin els seus directes i aquella veu que fa a vegades, com si tingués al turmell una abella que el pica.
Perquè en Llach va saber mirar al seu voltant, més enllà del seu melic. I té, a voltes, un alè èpic, un força al cant que traspassa les fronteres. En Llach recollia els anhels i les esperances de molts en un món en transició, aquells anys en que la gent estava disposada a sacrificar alguna cosa pel bé comú. Les cançons de Lluís Llach tenen poesia certa, tenen força, profunditat i melodia.

Avui, enmig d'una crisi terrible, els nois del rock català fan cançons boniques, dolces. Que maco. Són folklòrics, moderadament moderns i costumistes. Ai, mare, que la meva novia m'ha deixat mentre miro l'Apple a la platja i un surfista creua l'horitzó a la vegada que em prenc un mojito i el meu Golf blanc brillant m'espera a l'aparcament. Però quina merda. Què els passa? Enmig de la tempesta, cant a l'hedonisme. Sí, ho fan de manera brillant a vegades, però són tous i tenen tan contingut como una bossa de pollastre congelat del Mercadona.

En Lluís Llach, que diu que és mal poeta, viatjava directe al mite. A allò important. Llarga vida als mals poetes com ell.

poemes catalans

10 comentarios:

  1. No crec que sigui mal poeta les seves lletres són part de la música, potser és massa exigent amb si mateix .....
    encara hi ha combat!

    ResponderEliminar
  2. Hi ha mal poetes que a vegades s`equivoquen i escriuen un bon poema i hi ha bons poetes que en un moment donat de la seva vida poden escriure un mal poema o fins i tot entrar en barrena.

    En Lluis Llach no crec que s`hagi equivocat i si ho ha fet...han estat moltes vegades.

    ResponderEliminar
  3. Carai, que visqui la mala poesia del Llach. Hi ha versos dolents que duren 100 anys, i es graven a la pedra.

    ResponderEliminar
  4. Es un gran poeta i un gran cantant.
    Es un crack.

    ResponderEliminar
  5. Li devia sortir com a falsa modèstia, és impossible que ho cregui realment. Llach és dels grans i la seva música perdurarà.

    ResponderEliminar
    Respuestas
    1. Li perdonem la falsa modèstia, vinga! Penso que el Llach ha fet més plens a molts. Perdurarà, segur.

      Eliminar
  6. Indirectament està dient que l'únic veritablement seu és la música. Jo també dic que no sé d'escriure, i no canviaré d'opinió, per a mi l'escriptura és una eina.

    ResponderEliminar
  7. Doncs no ho havia pensat, i ben pensat, té raó. De totes maneres, les seves lletres són fabuloses. Magnífique, millors, molt millors que la de molts poetes catalans, per no parlar de gran part dels grups d'ara, excepte potser en Roger Mas i algun més.
    Salut.

    ResponderEliminar
  8. Magnífico poeta y músico, sin duda. Creo que la cosa va por donde dice Helena.
    Aún así, mientras se considere malo, tiene posibilidades de acabar siendo insuperable.
    Un abrazo.

    ResponderEliminar
  9. Es un deje triste que me hipnotiza. Gracias por el descubrimiento.

    Un abrazo.

    ResponderEliminar